PENDAHULUAN
Pada masa kini, kita telah dihidangkan dengan
pelbagai bentuk hiburan sama ada dalam bentuk audio, visual, penyiaran dan
filem-filem. Namun, penyiaran dan hiburan seperti ini akan menyebabkan
kelalaian kepada masyarakat kerana kebanyakan filem-filem atau hiburan yang
ditayangkan tidak memberi pengajaran yang khusus kepada penonton dan
masyarakat. Pada masa kini, industri hiburan tanah air dan negara luar juga
semakin hari semakin berkembang luas dengan penghasilan pelbagai filem dan
audio, tidak kiralah sama ada berunsur seram, romantik, komedi dan sebagainya.
Berbincang mengenai hiburan ini, isu yang
perlu diambil berat dan diketengahkan adalah isu unsur-unsur khurafat dan
syirik kepada Allah yang dihasilkan dan disiarkan di dalam filem-filem yang
telah diterbitkan boleh merosakkan akidah penonton dan umat Islam terutamanya
masyarakat yang kurang mempunyai pengetahuan yang lebih mendalam tentang Islam.
Antara filem-filem yang mendapat sokongan di kalangan masyarakat adalah
filem-filem yang berunsur seram. Keadaan ini dapat dibuktikan apabila setiap
kali tayangan filem yang berunsur seram ditayangkan di pawagam-pawagam, kutipan
jualan tiket mendapat sambutan yang tinggi berbanding filem-filem lain yang
berbentuk kerohanian, ketuhanan dan sebagainya. Situasi begini telah
menyebabkan penggiat dan pengarah filem sendiri ingin menghasilkan lebih banyak
filem yang berunsur seram untuk mengaut keuntungan yang besar.
Oleh itu, penggiat seni dan pengarah-pengarah
filem perlu lebih berhati-hati dalam menghasilkan sesebuah filem agar tidak
melanggar batas-batas syariat Islam. Penulis skrip juga perlu berhati-hati
dalam menghasilkan skrip supaya tidak terpesong dari ajaran Islam. Penonton
juga tidak perlu terlalu ta’sub terhadap
filem yang ditayangkan sedangkan filem tersebut hanya rekaan semata-mata.
Filem-filem yang berunsur kerohanian kurang mendapat sambutan oleh penonton dan
masyarakat berbanding filem yang berunsur seram dan negatif, kerana fitrah
manusia yang lebih cenderung kepada perkara negatif berbanding perkara-perkara
positif.
PENGERTIAN SYIRIK DAN JENIS SYIRIK
Takrif Syirik ialah menyekutukan Allah dengan
sesuatu pada zat, sifat dan af’alnya (perbuatannya). syirik juga
bermaksud mempersekutukan Allah SWT, meyakini dan mempercayai kepada sesuatu
makhluk bahawa ia berkuasa untuk memberi manfaat dan mudarat terhadap sesuatu
perkara. Syirik adalah suatu perkara yang perlu dielakkan kerana kepercayaan
ini boleh merosakkan akidah umat Islam
seperti melakukan pemujaan, berjumpa pawang atau bomoh untuk menilik nasib dan
meminta pertolongan dari tempat-tempat yang dipercayai mempunyai penunggu dan
sebagainya. Hal ini akan menjadi lebih teruk sekiranya perkara syirik ini
ditayangkan di dalam filem-filem seram dan terdapat masyarakat khasnya umat
Islam yang mempercayai perkara-perkara syirik tersebut disebabkan kurangnya
didikan agama dan ilmu pengetahuan tentang Islam dan mereka mengamalkannya
perbuatan syirik tersebut. Perbuatan syirik boleh dilakukan melalui tiga cara
iaitu cara yang pertama adalah dengan melalui perbuatan manusia sendiri
contohnya memuja kubur, menyembah berhala dan
sebagainya. Cara yang ke dua,
adalah melalui perkataan dan percakapan manusia tersebut sebagai
contoh
mengatakan nabi Isa A.S adalah anak Allah. Dan cara yang ketiga adalah, melalui
kepercayaan contohnya mempercayai bahawa tangkal boleh menghalang daripada
terkena penyakit,
mempercayai bintang dua belas menentukan nasib dan
sebagainya.
Jenis syirik boleh terbahagi kepada dua iaitu syirik jali dan
syirik khafi, syirik jali adalah syirik yang
terbesar kerana syirik jali adalah
syirik yang dilakukan secara terang-terangan oleh manusia
contohnya seperti
menyembah patung berhala, menyembah bulan atau matahari, mengakui Nabi Isa
sebagai anak tuhan dan sebagainya.
Syirik khafi pula adalah syirik yang tidak
membatalkan iman, ia adalah syirik yang dilakukan secara bersembunyi dan tidak
diketahui oleh orang lain kecuali diri kita sendiri. Syirik khafi terbahagi
kepada lima jenis, antaranya ialah riak iaitu menunjuk-nunjuk kehebatan diri
contohnya kekayaan, kepandaian dan sebagainya. Seterusnya, ujub iaitu mengagumi
diri sendiri contohnya terlalu mahir terhadap sesuatu perkara dan merasa diri
terlalu hebat. Selain itu, takbur juga adalah salah satu syirik khafi,
contohnya bangga diri terhadap sesuatu perkara yang telah dilakukan dan sum’ ah
iaitu melakukan sesuatu perkara dengan niat untuk dipuji oleh orang ramai.
TAKRIF KHURAFAT DAN CONTOH KHURAFAT
khurafat adalah kepercayaan dan perbuatan karut yang
dianggap mempunyai hubungan dengan
agama Islam, sedangkan pada hakikatnya ia
bertentangan dengan konsep tauhid dan syariat Islam.
khurafat menurut definisi yang dipakai oleh JAKIM
ialah cerita-cerita yang mempesonakan dan
dicampuradukkan dengan perkara dusta,
khayalan, ajaran-ajaran, pantang-larang, adat istiadat,
ramalan pemujaan atau
kepercayaan yang bertentangan dengan ajaran Islam.
Contoh-contoh khurafat yang masih diamalkan oleh
masyarakat Melayu pada masa kini dan sering
dilakonkan di filem-filem berunsur
seram ialah menganggap seseorang sial atau membawa
malapetaka kepada seseorang
atau masyarakat terhadap kehadirannya, dan amalan membuang sial
seperti tepung tawar,
lenggang perut, mandi bunga dan mandi Safar.
Selain itu, antara contoh khurafat yang masih
diamalkan ialah bercakap dengan percakapan yang
tidak ada asal usul daripada
agama Islam seperti “ tabik tok nenek” ketika melalui sesuatu tempat
atau
“minta simpang Malaikat 44” ketika mengharapnya sesuatu tidak mengenainya, adat
meninggal
dunia selepas kematian, ketika seseorang meninggal dunia bomoh akan
meletakkan gunting di atas
badan mayat. Semasa hendak menghantar mayat ke
kubur, diadakan kenduri masuk kubur, selepas 7
hari kematian, diadakan pula
kenduri pecah perut, selepas 14 hari diadakan pula kenduri makan
serabai.
Kenduri 40 hari sebagai tanda roh berpisah dari waris dan kenduri 100 hari
sebagai kenduri
turun batu nisan dan roh si mati telah masuk ke dalam
kumpulannya di dalam kubur dan
contoh-contoh khurafat yang lain yang sering
dilihat secara realiti atau di dalam filem.
HUKUM MENONTON HIBURAN ATAU FILEM YANG MEMPUNYAI UNSUR SYIRIK DAN KHURAFAT
Hiburan yang harus ialah, hiburan yang tidak
ditegah dalam Islam contohnya, bersukan, mendengar
lagu, melihat filem dan
lain-lain, selagi dibenarkan oleh syarak dan tiada unsur-unsur yang
mengharamkannya. Contohnya, melihat filem-filem seram dan mempunyai unsur-unsur
syirik dan
khurafat, dan terpengaruh dengan perbuatan tersebut. Maka hukum
hiburan yang harus tadi telah
jatuh haram dan berdosa besar kerana terpengaruh
untuk melakukan perkara yang khurafat dan
syirik. Maka, sekiranya hiburan atau
filem yang mempunyai unsur yang ditegah oleh syarak, haram
hukumnya untuk
dijadikan sebagai hiburan. Tetapi terdapat persoalan, mengapa tidak boleh
melihat
filem yang mempunyai unsur syirik dan khurafat, sedangkan tidak berniat
pun untuk
mengamalkannya dan yakin tidak akan terpengaruh dengan dua unsur
tersebut.
Nabi SAW bersabda:
عَنْ أَبي سعيدٍ الخُدريِّ رَضِي اللهُ عَنْهُ قالَ: سَمِعتُ رسولَ اللهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يقولُ: ((مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ
بِيَدِهِ , فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ
, وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإيمَانِ)). رواه مسلِمٌ.
“Barang siapa yang melihat kemungkaran maka
hendaklah dia mencegah dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu, maka dengan
lisannya, dan sekiranya dia tidak mampu (juga), maka dengan hatinya. Yang
demikian itu adalah selemah-lemah keimanan.” (Riwayat Imam Muslim dalam Sahihnya
dari hadis Abu Said R.A).
Setiap filem atau hiburan yang mempunyai unsur
syirik, khurafat dan unsur lain yang haram adalah diharamkan untuk dilihat.
Seterusnya, lagu yang teradat unsur haram contohnya unsur seks, mengagungkan
wanita, dan ada juga lagu atau hiburan yang terdapat unsur syirik dan mengutuk
Islam, maka haram untuk didengar dan dilihat kerana bimbang akan menyebabkan
seseorang menjadi terlalu taksub dan terpengaruh dengan perkara-perkara yang
tidak baik, di samping iman menjadi lemah dan berdosa besar kerana mensyirikkan
Allah SWT.
KESAN-KESAN FILEM YANG MEMPUNYAI UNSUR SYIRIK DAN KHURAFAT TERHADAP AKIDAH UMAT ISLAM
Antara kesan-kesan filem berunsur syirik dan khurafat
terhadap akidah umat Islam ialah bentuk
khurafat dan sihir yang ditayangkan di
dalam filem seperti pemujaan benda ghaib, pemujaan kubur
atau bacaan mantera
yang tidak difahami maksudnya merupakan adaptasi perbuatan syirik oleh
penonton. Penonton yang melihat filem tersebut, sedikit sebanyak akan meniru
perbuatan tersebut
sekiranya penonton tersebut tidak mempunyai ilmu yang
mendalam tentang agama Islam.
Seterusnya, bukannya semua masyarakat di Malaysia
mengamalkan dan memahami konsep tauhid
yang sebenar-benarnya, hanya segelintir
sahaja yang mengamalkan konsep tauhid yang sebetulnya,
media pula seperti filem
seringkali menyiarkan kepada masyarakat bahawa makhluk-makhluk halus
ini
mempunyai kuasa yang kuat, seolah-olah menidakkan kuasa Allah taala yang Maha
Besar.
Terdapat masyarakat yang mempercayai tentang kehebatan dan kuasa makhluk
tersebut, dan pergi
menemui bomoh atau dukun apabila ditimpa satu musibah
kerana kurang pendidikan agama yang
mendalam.
Oleh itu, filem yang mempunyai unsur syirik dan
khurafat boleh merosakkan akidah umat Islam,
memesongkan akidah seseorang dari ajaran Islam, melemahkan iman seseorang dan menimbulkan
unsur-unsur syirik dan khurafat dalam diri penonton kerana telah terpengaruh dengan filem tersebut.
CARA MENGATASI AMALAN SYIRIK DAN KHURAFAT YANG MEMPENGARUHI PENONTON
Antara cara untuk mengatasi amalan syirik dan khurafat di dalam filem ialah mengadakan
kempen-kempen tentang bahayanya amalan syirik dan khurafat pada akidah umat Islam, supaya dapat
memberi kesedaran atau pengetahuan yang lebih mendalam tentang bahayanya amalan syirik dan
khurafat.
Selain itu, pihak kerajaan mestilah meletakkan topik “ bahana amalan syirik dan khurafat” pada
setiap bahan bacaan seperti buku-buku ilmiah, surat khabar dan sebagainya untuk proses
pembelajaran supaya anak-anak muda sedar tentang bahayanya amalan syirik dan khurafat kerana
golongan remaja adalah golongan yang mudah terpengaruh dengan amalan-amalan negatif.
seterusnya, Kerajaan juga mestilah mengadakan kuliah atau penerangan yang lengkap tentang ajaran
Islam yang sebenar secara lebih mendalam, supaya masyarakat mengetahui tentang ajaran Islam
secara lebih mendalam supaya dapat membezakan antara yang betul atau salah.
memesongkan akidah seseorang dari ajaran Islam, melemahkan iman seseorang dan menimbulkan
unsur-unsur syirik dan khurafat dalam diri penonton kerana telah terpengaruh dengan filem tersebut.
CARA MENGATASI AMALAN SYIRIK DAN KHURAFAT YANG MEMPENGARUHI PENONTON
Antara cara untuk mengatasi amalan syirik dan khurafat di dalam filem ialah mengadakan
kempen-kempen tentang bahayanya amalan syirik dan khurafat pada akidah umat Islam, supaya dapat
memberi kesedaran atau pengetahuan yang lebih mendalam tentang bahayanya amalan syirik dan
khurafat.
Selain itu, pihak kerajaan mestilah meletakkan topik “ bahana amalan syirik dan khurafat” pada
setiap bahan bacaan seperti buku-buku ilmiah, surat khabar dan sebagainya untuk proses
pembelajaran supaya anak-anak muda sedar tentang bahayanya amalan syirik dan khurafat kerana
golongan remaja adalah golongan yang mudah terpengaruh dengan amalan-amalan negatif.
seterusnya, Kerajaan juga mestilah mengadakan kuliah atau penerangan yang lengkap tentang ajaran
Islam yang sebenar secara lebih mendalam, supaya masyarakat mengetahui tentang ajaran Islam
secara lebih mendalam supaya dapat membezakan antara yang betul atau salah.
Bagi peranan masyarakat pula, seperti mana
yang kita tahu, masyarakat melayu terkenal dengan adat-adat resam dan
kepercayaan sejak dari dulu lagi. Tetapi, adat dan kepercayaan tersebut harus
dikaji dahulu kerana bimbang adat dan kepercayaan tersebut adalah perbuatan
syirik dan khurafat. Sekiranya adat dan kepercayaan masyarakat Melayu adalah
perbuatan syirik dan khurafat, tinggalkanlah dan hapuskan adat tersebut kerana
ia boleh menyebabkan seseorang menjadi musyrik.
KESIMPULAN
Berdasarkan
penerangan yang serba ringkas ini,dapatlah disimpulkan bahawa tindakan media
mempopularisasikan alam mistik telah melanggar batasan yang telah ditetapkan
oleh syarak secara
khususnya dan menyalahi undang-undang
penyiaran secara amnya.Perkara ini jelas memberi kesan negatif kepada
masyarakat.Masyarakat muslim yang sepatutnya dididik dengan mengagungkan
keesaan Allah akan bercabang pemusatan akidah tanpa sedar.Oleh yang demikian,pihak
berkuasa seharusnya memandang serius kesalahan ini dan mengambil tindakan
secara drastik.
Kita sebagai orang muslim, janganlah
sesekali mensyirikkan Allah. Kita juga jangalah melakukan perbuatan khurafat
kerana akan menyebabkan kemurkaan Allah. Kita juga perlu mencegah perbuatan
syirik dan khurafat jika berlaku di hadapan kita. Jika kita tidak mampu
mencegah, kita mampu membenci dengan, sesungguhnya ia selemah-lemah iman.
ditulis oleh Nurul Syahida binti Jumali
Tiada ulasan:
Catat Ulasan